woensdag 13 augustus 2014

Bestaat God?

Onlangs las ik een boekje waarin twee pamfletten van de Noordafrikaanse bisschop Cyprianus zijn uitgegeven met de oorspronkelijke tekst in het Latijn en de vertaling van Victor Hunink op de tegenoverliggende pagina. Bisschop Cyprianus’ leven werd beĆ«indigd, doordat hij onder keizer Decius tijdens een christenvervolging is onthoofd. Hij stierf dus als martelaar.
Toen moest ik denken aan het boek van Kuitert over de verbeelding. Alles wat mensen religieus voor ogen staat, is volgens Kuitert verbeelding, kort door de bocht weergegeven. Toen dacht ik: wat sneu dat al die martelaren omgebracht zijn, omdat hun verbeelding hen hardnekkig maakte in hun geloof. Zou Kuitert zich dit gerealiseerd hebben?
Ik ben op het ogenblik met Bonhoeffer bezig en eigenlijk denk ik: wat is die Kuitert toch een miserabel theoloogje in vergelijking met Bonhoeffer, die toch ook schreef: “Einen Gott den “es gibt”, gibt es nicht. Met andere woorden: als je je druk maakt over het antwoord op de vraag of God bestaat, ligt het antwoord voor de hand: God bestaat niet. Hoe zou hij als persoon of wezen in onze werkelijkheid kunnen bestaan en tegelijk God zijn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten